onsdag 23. september 2009

Skriftlig vurdering


Jeg søkte på google etter hva skriftlig vurdering er. Jeg fikk 647 000 treff og tenkte at nå skal jeg bli klokere! Det første lenken som kom opp var fra Oslo kommune, avdeling utdanningsetaten. Jeg tenkte dette må jo bli bra! Dette er jo det våre søte små høyrepolitikere, som har laget den skriftlige vurderingen, har skrevet om sitt eget verk. Jeg klikker på lenken. Opp kommer dette!

Egentlig ikke så veldig overrraskende! Ikke en gang de som har funnet opp den skriftlige vurderingen vet hva det egentlig er! Hvis vi går ut i fra at det jobber cirka 40 pedagoger på hver skole i Oslo, og ganger dette med de cirka 140 skolene, så kan vi si at våre søte små høyrepolitikere tvinger cirka 5600 lærere til å utføre denne skriftlige vurderingen. 5600 lærere utfører den skriftlige vurderingen som ikke en gang politikerne greier å forklare hva er!

Kollegaer på Lilleaker skole har regnet ut at de minimum kommer til å bruke 50 timer i året på å lage dette dukumentet, som politikerene mener at skal lages for foreldre og barn. I virkeligheten tror jeg veldig mange lærere føler at vi lager dette til politikerene og for at rektor skal ha fine dokumenter å putte i arkivskuffen sin. Vi ender da opp med at hovedstadens lærere bruker 280 000 timer i året, dette er 11 666 døgn, som igjen er 31 år. Jeg runder ned til 20 år bare for ikke å overdrive. Til sammen bruker Oslos pedagoger 20 år i løpet av et skoleår for å skrive dette dokumentet. Dette er 20 år vi kunne ha brukt til læring! Disse 50 timene kunne jeg ha brukt på å kommet opp med fantastiske undervisningsopplegg, slik at mine elever kunne lært på andre måter enn tavleundervisning.

Ja, jeg vet at denne skriftlige vurderingen er et felles skjema for noe vi alle gjør alikevel. Det største problemet er at vi bruker så utrolig lang tid på å finne ut hvordan vi skal gjøre dette. Mange av de 50 timene er timer i møte for å finne ut hvordan vi skal bruke skjemaet. Når våre kjære søte små høyrepolitikere skal bestemme over oss, så kan de gjøre det ordentlig. Ikke bare gi oss et halvferdig skjema med uklare rettningslinjer. De tør ikke en gang gi oss ordentlige eksempeler på hvordan det skal gjøres. Er det fordi de aldri har jobbet i skolen og egentlig ikke har snøring på hva de driver med og hva dette innebærer?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar