mandag 12. oktober 2009

Hvilken tid?

Utdanningsetaten kommer med nye oppgaver hele tiden. Skriftlig vurdering, nye antimobbeprogrammer, språkpermen, osloprøver og nasjonale prøver. Personlig syns jeg alt dette er viktige ting som vi trenger i skole hverdagen, men trenger vi virkelig alt på en gang? Og hvilken tid skal vi bruke til å sette oss inn i skriftlig vurdering? Hvilken tid skal vi bruke til å vurdere hvilket av de nye antimobbeprogrammene vi skal satse på? Hvilken tid skal vi bruke på språkpermen og alle disse andre viktige tingene?

Skal vi ta av elevsamtaletiden? Vi kan alltids ta bort tiden vi bruker på å prate en til en med elevene. Det er ikke så viktig å prate med elevene om hvordan de har det på skolen, om de blir mobbet eller om hvordan de lærer best.

Skal vi ta av forbredelsestiden vår? Vi kan kanskje heller ta av tiden vi bruker til å forberede oss til timene, det er jo ikke så viktig. Vi kan alltid ta timene på sparket og håpe i det lengste at elevene lærer noe alikevel.

Skal vi ta av teamtiden? Vi trenger ikke samarbeide! Det er mye bedre at vi virrer rundt i hver vår retning. Da kan vi alle gjøre akkurat det vi vil uten at noen andre legger seg borti hvordan man styrer butikken.

Vi kan heller gjøre som vi alltid har gjort! Vi tar av fritiden vår! Det er det det alltid ender med. Og det er det jeg tror politikerne sitter og tenker: "Disse lærerne er så utrolig lettlurte, uansett hva vi pålegger dem, så får de det gjort." Og det har politikerne faktisk helt rett i. Mange lærere får vond samvittighet hvis det ikke gjør det de blir pålagt.

Nei!

Det er det ordet vi må bruke. Si det høyt! Øv deg på å si det!

Gjenta etter meg: "Nei! Vi kan ikke gjøre mer nå, dere må ta bort noe først eller så må dere gi meg overtidsbetalt!"

Rop det!

1 kommentar:

  1. Ja, hadde man bare fått tid til elevsamtaler, så! For ikke å snakke om løpende tilbakemeldinger i alle fag for alle elever. Hvor finner vi den tiden??

    SvarSlett